Verkeer! Verkeer! Nog meer verkeer!

Volgens de ANWB waren er in 2018 20% meer files dan in het jaar ervoor. Lokaal domineert ‘het verkeer’ het nieuws, en daarmee ook de Drechterlandse politiek. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de opening van de nieuwe N307, de (mogelijke) afsluiting van de Nieuweweg in Hoogkarspel voor vrachtverkeer en de verkeersdrukte op de Zuiderdracht in Oosterblokker.

Een afname van de verkeersdrukte lijkt nog niet in zicht. In de toekomst zorgen extra rails misschien voor minder druk op het (lokale) wegennet of wellicht dat zelfrijdende auto’s een structurele oplossing kunnen bieden. Helaas zijn wij voor deze ontwikkelingen afhankelijk van grotere krachten dan onze gemeente en zullen wij in de tussentijd lokaal oplossingen moeten zoeken.

Een risico dat je daarbij loopt en wat je niet wilt is het zogenaamde waterbed effect waarbij een oplossing voor de één, meer problemen voor de ander betekent.  Kijk je bijvoorbeeld naar de problemen op de Zuiderdracht, dan is de situatie daar zonder meer complex. De bron van het vrachtverkeer ligt niet op ons grondgebied maar de aan- en afvoer wel. Zou je nu de Zuiderdracht afsluiten voor vrachtverkeer, dan wordt de verkeersdruk op bijvoorbeeld de Boekert groter. Onze wethouder Jeroen Broeders is bezig met een onderzoek naar de verkeerstromen en zal in 2019 met concrete voorstellen komen om ook dit gedeelte van onze gemeente leefbaar te houden. Wij houden dit uiteraard scherp in de gaten, en u op de hoogte.

Progressief Drechterland heeft zich voor de verkiezingen hard gemaakt om de verkeersproblematiek van de Nieuweweg aan te pakken, en in de nieuwe coalitie is dit gelijk opgepakt. Een afsluiting voor vrachtverkeer zal een aanzienlijke verbetering opleveren voor de bewoners aan deze weg, en door de openstelling van de N307 heeft het vrachtverkeer een prima alternatief.  Wij waren tegen dit tracé, maar nu de weg er toch ligt kun je hem maar beter gebruiken. Maar deze weg levert ook weer extra problemen op:  wij horen al van mensen die aan deze weg wonen dat ze last hebben van  het geluid. Wij zullen ook dit in de gaten houden en mocht u hinder ervaren, dan horen wij dit graag!!!

Dit is nog maar een kleine greep. Ik heb het nog niet eens gehad over de fietsroutes voor scholieren, de herinrichting van de Hemmerbuurt, de (soms gebrekkige) kwaliteit van het wegdek en de fietsroute van Wijdenes naar Schellinkhout. Ook dit heeft de aandacht van Progressief Drechterland. Wij  zullen ons ook deze periode weer hard maken voor veilige wegen voor alle gebruikers.

Ondanks wat je op internet soms kan lezen, willen de meeste politici in Nederland het zo goed mogelijk doen voor iedereen. Hoe dat eruit ziet daar verschillen de meningen nog wel eens over. Ik denk dat wij het in Drechterland in het algemeen helemaal niet slecht voor elkaar hebben. Politici die over de muren van de partij heen durven kijken en het beste voor de gemeente eruit willen halen. Hard op de inhoud maar zacht op de man of vrouw.

Officieel mag het volgens mij niet meer, maar ik wil afsluiten door iedereen gezonde, gelukkige en veilige kilometers in 2019 te wensen.

David van Gelderen, raadslid Progressief Drechterland